Bos Rubber innoveert in hoogwaardige rubber sportmatten
Uit onverwachte hoek
Hoe een balletje kan rollen. Bos Rubber in het Noord-Hollandse Schagerbrug concentreerde zich van origine op de agrarische markt, raakte bij toeval in de fitnessbranche verzeild en ontwikkelde zich daar tot één van de grote spelers op het gebied van hoogwaardige sportvloeren. Innovatie en flexibiliteit zijn sterke troeven.
Tien tegen een dat oprichter Johan Bos of zoon Egon de telefoon opneemt wanneer je contact zoekt. Bos Rubber, een typisch familiebedrijf, dat zich sinds 25 jaar specialiseert in wat je zou kunnen samenvatten onder de noemer ‘rubber ondergronden’. “Oorspronkelijk zaten we eigenlijk uitsluitend in rubber voor agrarische markt, totdat een aantal jaren geleden een nieuwe klant zich bij ons meldde: een fitnesscentrum dat een voor paardenstallen ontworpen mat wilde gebruiken voor functional training,” vertelt Egon Bos. “In eerste instantie begrepen we het niet direct, maar de klant raakte er na aankoop razend enthousiast over.
De robuuste samenstelling, de mooie uitstraling en de gunstige prijs- stelling spraken hem erg aan.
Aangezien wij vanuit de hele wereld rubber importeren en daarmee diverse fabrikanten vertegenwoordigen, begonnen we na te denken over de potentie van deze sector en besloten we een breder programma op te zetten, rubber matten specifiek afgestemd op de sportbranche en fitnessvriendelijk. Dat wil zeggen: visueel aantrekkelijk, makkelijk schoon te houden en met een goede demping van geluid en trillingen. Dit laatste bereikten we door de materialen dikker te maken en eventueel te voorzien van noppen aan de onderzijde. De hardheid, slijtvastheid en opvangkracht hadden we al in huis; je kunt je voorstellen wat voor belasting matten in een paarden- of koeienstal moeten weerstaan.”
Rechtstreeks verkopen
De sportvloeren business groeide volgens Egon Bos met sprongen. “Wat begon als een extraatje, werd een heel grote markt voor ons. In tegenstelling tot onze agrarische producten besloten we de sportvloeren rechtstreeks aan de afnemers te blijven verkopen, zonder tussenhandel. Oorspronkelijk omdat het maar kleine aantallen betrof, later omdat we de fitnessbranche gewoon leuk vinden en de prijsstelling op deze manier zeer concurrerend kunnen houden.” De kwaliteit stond al buiten kijf, waarbij Bos Rubber tegenwoordig verschillende gradaties (onder andere in hardheid) onderscheidt, toegespitst op het specifieke soort gebruik. “Voor lichtere belasting hoef je geen overdreven zware en dure materialen toe te passen. We voeren inmiddels een brede range, van functional training tot rubber matten voor fitness en CrossfFit; daarnaast bestaat eventueel de mogelijkheid om speciale wensen door te voeren. Wanneer we bepaalde behoeften vernemen, peilen we in de markt of er genoeg draagvlak is om een product te verbeteren of nieuw te laten ontwikkelen. Dan benaderen we diverse sport- schoolhouders, aan wie we het idee voorleggen.
Met meer mensen weet je meer. Wij werken nauw sa- men met een aantal vaste fabrieken, waarvan we het alleenrecht op verkoop hebben in de Benelux of zelfs heel Europa.”
Sportvloeren zo goed als naadloos
Vanuit een circa 4000 vierkante meter grote opslag levert Bos Rubber de meeste matten uit voorraad, ook voor grotere projecten. “Mocht er sprake zijn van een speciale bestelling, dan bedraagt de levertijd vier weken. Overigens blijken onze standaardtegels in negentig procent van de gevallen te voldoen. We verkopen bijvoorbeeld veelvuldig granulaatmatten van een extra harde en fijne persing, die je door hun structuur makkelijk schoonhoudt en die erg gelikt ogen, mede door het ontbreken van een schijnvoeg oftewel nepkruis. Ze bestaan in diktes van 20 en 43 millimeter, bij een lengte en een breedte van een meter.
Ook populair is onze hooggeperste, oersterke puzzelmat, bestand tegen extreme belasting. Je kunt er dumbells op laten vallen, deadliften, powerliften; het maakt niks uit, hij ligt er over twintig jaar nog zo bij. Onze granulaatrollen kenmerken zich eveneens door hun enorm hoge kwaliteit, een gekleurde spikkel en het feit dat ze zo goed als naadloos tegen elkaar aan komen te liggen. Alle producten die we leveren beschikken over de officiële certificaten op milieugebied.” Niet verwonderlijk dus dat het bedrijf uit Schagerbrug zijn klantenkring niet alleen in Nederland, maar ook in steeds meer andere Europese landen ziet groeien. De servicegerichte, nuchtere, Noord-Hollandse mentaliteit van ‘afspraak is afspraak’ draagt daaraan zeker bij.
Dit artikel is eerder gepubliceerd in het tijdschrift BodyLife, waarin de sportvloeren uitgebreid behandeld. Lees het volledige artikel hier!